Toinen lapseni syntyi kesällä ja aloitin äitiysloman. Vedostaja jatkoi äitiysloman ajan työtä ja pystyin osallistumaan näyttelyihin. Keväällä 1992 rajasin aihepiirini kasvillisuuteen. Koin kasvit, kukat ja lehdet hyvin graafisina ja onnistuin pelkistämään niitä ja jättämään koristeellisuutta pois. Muutamissa töissä on ulkokohtainen toteamus luonnonsuojelusta ja varsinkin Aikuisten luontokirja -sarjassa on piikkejä nykyelämästä (Solariumkukka) tai elämän symbioosisuhteesta (Suhteeni luontoon).

Pidän tällaisesta rajaavasta työskentelytavasta, jossa rajaan jollain tavalla joko aihe- tai muotomaailman. Värimaailma elää näiden kahden edellisen ehdoilla. Voin näin perehtyä johonkin aihepiiriin kunnolla ja yhdistelemällä uutta aineistoa aikaisempaan voin saada aikaan itselleni yllättäviä yhdistelmiä jopa paradokseja.

Yksityisnäyttelyt
Joensuu, Galleria Apres
Jyväskylä, Galleria Sirius
Kuopio, Galleria Kapriisi
Mikkeli, Andromeda

Näyttelyt
Helsinki, Gallerie Oljemark
Helsinki, Suomen Taidegraafikoiden galleria, kesänäyttely
Hollola, Pyhäniemen kesänäyttely
Jyväskylä, Keski- Suomen aluenäyttely
Jyväskylä, Taiteilijaseuran vuosinäyttely
Lappeenranta, Jyväskylän Taiteilijaseura
Turku, Villa Roma, kesänäyttely

Ruotsi, Eskilstuna
Japani, Keskisuomalaista grafiikkaa
Saksa, Nürnberg

Apurahat
Valtion 3- vuotinen taiteilija-apuraha

Bibliografia
17.11.1992 Me Naiset Luovan työn kuluneet roolit Merja Karjalainen | Yleisjuttu
12.06.1992 Me Naiset Näkymättömät , tärkeät ammattilaiset Merja Karjalainen | Yleisjuttu
20.04.1992 Keskipohjanmaa Antiikin taideaarteiden uusi elämä Soile Seppä | Galleria Harmaja
05.04.1992 Karjalainen Monitasoisuus tärkeää | Apres Galleria
06.02.1992 Länsi-Savo Kirsi Neuvosen taiteessa on betonia, toffeeta ja tarinoita Carmen Runonen | Galleria Andromeda

Kirsi Neuvonen