Vuonna 2015

Vuoden alkupuoliskolla valmistui Sisarsarjaan naisia kampauksineen kuvattuna takaapäin. Taustat ovat tummuneet ja henkilö katsoo kauas, avaruuteen, taivaanrantaan tai vastarannalle, minne vain katseensa haluaa kohdentaa. Nimet Haaveissa, Unelmissa, Sydämessä, kertovat kaipuusta ja rauhoittautumisesta omiin ajatuksiin. Elokuvamaailmasta tuttu fiilis on ollut tavoitteenani, loppukohtaus, jossa henkilö kuvataan takaapäin ja kaikille jää fiilis, että häntä odottaa jossain tuolla tulevaisuus.

Toinen sarja Luontopolku on mustavalkoista kansallisromantiikkaa, jossa aiheet ovat lähtöisin Suomen taidehistoriasta. Tyttö ja varis, Käpylehmä, Pölkkyhevonen, Tukkipoika ja Koivu ja tähti -teoksilla on olemassa esikuvansa.

Lähestyin aihetta teknisesti harmaa-, musta- valkoasteikolla tehden enemmän sävy- kuin värigrafiikkaa. Teosten laveerauspinta on syntynyt maalamalla vesiliukoisella painovärillä laatalle. Näin vedos muistuttaa enemmän litografiaa kuin perinteistä syväpainoa.

Yksityisnäyttelyt
Jyväskylä, Galleria Becker Taidelainaamo kuukauden taiteilija
Vihti, Galleria Pictor
Vantaa, Vantaan Taidemuseo
Kouvola, Kahvila Onnenkukko
Porvoo, Vanhan Kappalaisen Talo

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2014

Olen tavoitellut jo pitkään enemmän viivapiirrokseen pohjautuvia teoksia ja vihdoin aika oli kypsä uuden aihepiirin myötä. Naisten kampauksia kuvaavat teokset olivat pitkään luonnoksina työhuoneellani ja vihdoin vuoden vaihteessa sain tekniset yksityiskohdat ratkaistua niin että uskalsin lähteä työstämään laattoja. Olen viimeksi 1990 luvun alussa käyttänyt etsausta useammalla kuin kahdella laatalla, mutta nyt rakensin kuvat kolmelle eri väriselle etsauslaatalle ja niiden lisäksi vielä yhdellä akvatintalaatalla. Näin sain rakennettua neitokaisten hiukset vivahteikkaiksi ja muokattua kaksiulotteisesta kuvasta vaikutelmaltaan hieman enemmän kolmiulotteisen.

Sisarsarja: Muotokuvakokoelma henkilöistä jotka ovat kuvattuna takaa päin on käänteinen tulkinta muotokuvasta. Ratkaisin aiheen käsittelyn näin, jotta sain mahdollisimman paljon tilaa itse aiheelle eli erilaisille kampauksille. Nimesin teokset Läsnä, Poissa, Paikalla ja Muistoissa ikään kuin kuvamaan henkilön olotilaa. Koulumaailmassa käsitteet poissa ja paikalla ovat arkipäivää ja lisäksi läsnä sanalla on oma erityinen merkityksensä, sillä ihminen voi olla paikalla, mutta on toinen asia onko hän tilanteessa läsnä. Toisaalta ihminen voi olla poissa, mutta hänen läsnäolonsa voi tuntea esimerkiksi kannustavana henkisenä tukena. Teoksissa on vaivan omanlaisensa tunnelma, kun ihmisen kasvoja ei voi nähdä. Koulussa, mutta myös kadun vilinässä katselemme toistemme selkää enemmän kuin kasvoja.

Tunnetiloja-sarjan teokset ovat leikkisempiä versioita henkilömuotokuvista. Itse kullakin on tapana piirrellä lehtikuvien päälle ajatuksissaan ihmisille lisää kulmakarvoja tai viikset. Tein oman versioni niin, että muokkasin kasvoille sopivan eläinhahmon ominaispiirteitä. Hiirulainen on Piilossa hiuksien takana ja Turvassa olevalla kauriilla on säikähtänyt katse, kuin auton valokiilaan loikanneella eläimellä. Hukassa oleva kettueläin ei itsekään tiedä mitä hänen hahmonsa edustaa.

Haltiattaret: Vanhojen elokuvien ja historiallisten tv-sarjojen eli pukudraamojen innoittamana tein teossarjan naisista, jotka ovat eläneet jossain menneellä aikakaudella, Jane Eyre ja Kotiopettajattaren romaani sekä Valkea kuningatar-sarja toimivat visuaalisina koordinaatteina. Halusin haastaa itseni siirtymällä enemmän värillisestä kuvankäsittelystä sävygrafiikan suuntaan. Uusi liitu ohjasi tekemistä myös teknisten kokeilujen puoleen ja sain teoksiin hieman uutta ilmettä liitupiirrosjäljellä. Vaikka teokset on toteutettu etsausakvatintalla eli syväsyövytyksellä, on teoksissa myös viitteitä litografiaan, Teokset perustuvat harmaiden sävyjen skaalaan, valkoiseen liituviivaan ja ruskeansävyisiin viivapiirroshiuksiin ja -kampauksiin. Kukin haltiatar on nimetty luontoon liittyvällä nimellä, Aava, Sade ja Lumi. Kaikki suomenkieliset sanat tarkoittavat jotain märkää, kylmää tai tuulista, mutta myös kauniiden naisten nimiä

Olen tehnyt Faabelit-sarjan Bambi-aiheisia teoksia vuodesta 2007. Teokset valmistuvat ryppäissä limittäin jokin pitkäkestoisemman näyttelyteeman toteutuksen rinnalla. Oma sisäinen mielikuvitusmaailmani on runsas ja nautin kun voin tehdä aina välillä jotain erilaista.

Lapsuuden ja nuoruuden ammattihaaveitani olivat arkkitehti, vaatesuunnittelija ja kirjankuvittaja. Tarinallisten Faabelit-teosten avulla voin toteuttaa palasen kuvittajan haaveammatistani. Olen suuresti kiitollinen Hugo Simbergin, Tove Janssonin ja Outi Heiskasen jättämälle perinnölle, jonka kautta suomalaiseen taiteeseen ja grafiikkaan hyväksytään myös erilaiset tarinalliset ja sadunomaiset aiheet. Bambi aiheissa pääsen käyttämään leikkisämpää puolta itsestäni.

Eläimet aihepiirinä ovat luontoyhteyden itsestään helposti löytäville suomalaisille hyvin läheinen aihe. Bambi ja metsän kuninkaalliset sopivat hyvin Faabeleiden perusideaan, jossa tarinaan liittyy jokin opetus. Katsojan oman tulkinnan kautta eläimet henkilöityvät ja vastaavat elävässä elämässä mahdollisesti jotain kanssaeläjäämme. Teosten nimeäminen on myös oma haasteensa. Pyrin löytämään teoksille kuvaavan ja sadunomaisen nimen, joka olisi mahdollisimman kaunista suomen kieltä.

Loppuvuotta kirittivät Hedelmäpuutarhan puut, joissa kokeilin itselleni uusia ja erilaisia väriyhdistelmiä. Vaikutteina ovat sekä keskiaikaiset että renessanssin puutarhat.

Yksityisnäyttelyt
Helsinki, Galleria Duetto 
Kuopio, Galleria G12 
Lahti, Galleria Aila Seppälä 
Tampere, Hatanpään Arboretumin kahvila

Näyttelyt
Orivesi, Purnun kesänäyttely 
Helsinki, Uusi lehti Suomen Taidegraafikot ry 
Pori, Grafiikanpaja Himmelblaun näyttely Galleria Angelossa

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2013

Vuoden vaihteessa työrytmi kiihtyi, kun näyttelyn valmistelu Galleria Beckeriin läheni. Ensimmäinen näyttely vuonna 2013 ajoittui naistenpäivään ja sai nimekseen Naistenpäivä. Sain 19 vuoden tauon jälkeen toteutettua suurikokoisia pukuteoksia. Puvut ovat nyt suurempia kuin koskaan, 100x60 cm. Niiden toteutus isokokoisille laatoille uudella työhuoneella oli suuri ponnistus ja merkittävä osa työhuoneen haltuunottoprosessia.

Satusoppaa-teossarja valmistui kesähelteillä Multian kesänäyttelyyn. Tällä kertaa olen liittänyt värillisten ja suurikokoisten grafiikanvedosten satuhahmot suomalaisille niin rakkaiden Arabian liemikulhojen tunnistettaviin muotoihin. Teoksiini liittyy useimmiten jokin taustatarina tai taidekasvatuksellinen näkökulma ja tällä kertaa teosten innoittajana on ollut jokin lapsuudesta tuttu satu. Teosten aiheissa käsittelen maailmanlaajuisesti ja yhteisessä muistissa olevia tunnettuja kertomuksia hyvästä ja pahasta. Tunnetuimmat sadut alkavat ”Olipa kerran...” ja jo nämä sanat kuulleessaan jokainen tietää, että edessä on huikea matka mielikuvitukseen.

Kesken teosten valmistumisprosessia minulle selvisi että Tikkurilan väritehtaat olivat poistaneet valikoimistaan perinteisen oksalakan, jota me taidegraafikot olemme käyttäneet ”aina” laattojen peittämiseen syövytysvaiheessa. Onneksi sain kehystäjäni kautta pienen purkin laikkaa ja näyttelyn työt valmistuivat juuri ja juuri ajoissa. Verkoston kautta selvisi, että oksalakkaa saa tilattua Kymen Palokärjen kautta. Tadegraafikon ammatti on aika teknispainotteinen ja silloin tällöin käy niin että aineet tai tarvikkeet joita tarvitsemme, valmistus lopetetaan, kun jokin toinen ala joka tuotetta on käyttänyt, ei enää tarvitse sitä. Tässäkin tapauksessa oksalakka korvattiin Tikkurilalla vesiliukoisella lakalla mutta se ei sovellu metallin kanssa työskentelyyn.

Prosessista seurasi myös uusia polkuja, sillä yrittäessäni ratkaista okalakalle korvaavia aineita löysin tutkimusmatkallani paikalliseen painotalon tukkuun mielenkiintoisia vaihtoehtoja laattojen työstämiseen. Sain kokeiltavakseni erilaisia rasvaisia liituja jotka ovat tarkoitettu esimerkiksi konttien merkkaamiseen ja nahalle. Voilá! Liitu toimi myös metallille syövytettäessä. Olen käyttänyt liitua Kultakutri-teoksen kaurapuurossa.

Yksityisnäyttelyt
Jyväskylä, Galleria Becker 
Turku, Auran Galleria 
Helsinki, Grafoteekki Kuukauden taiteilija 
Multia, Multialaista satoa
Helsinki, Oma Hammaslääkäriasema
Konnevesi, Käpygalleria
Kotka, SavarteArt

Näyttelyt
Helsinki, Galleria G Uusi lehti
Jyväskylä, Taiteilijaseuran vuosinäyttely, Taidemuseo

Bibliografia
11.1.2013 Keskisuomalainen, Vieruskaverit vapaina, Päivi Liimatainen | Vieruskavereita-näyttely, Honkahovi, Mänttä
8.3.2013 Keskisuomalainen, Mekkoja vimmalla, Taidegraafikolle naisen elämää heijastavat puvut merkitsevät kauneutta ja turvallisuutta | Sari Toivakka | Galleria Becker
13.3.2013 Suur-Jyväskylän lehti, Gallerian täydeltä mekkoja | Minna Keränen| Galleria Becker
17.3.2013 Keskisuomalainen, Kaavoihin kangistumattomat mekot | Elina Puranen | Näyttelyarvio | Galleria Becker
_ 4. Turun Sanomat, Kirsi Neuvonen tekee taidetta pukuteemalla, Auran galleria
14.6.2013 Keskisuomalainen, Monenkirjavia rinnastuksia, Johanna Tiainen | Jyväskylän Taiteilijaseuran näyttely | Jyväskylän Taidemuseo
27.6.2013 Savotta Sanoma, Taide vaatii kärsivällisyyttä, Kristiina Hurmerinta| Galleria Käpy Konnevesi
29.6.2013 Sisä-Suomen lehti, Hidasta kasvua taiteilijana ja ihmisenä, Rosita Bliznakova| Galleria Käpy, Konnevesi
22.7.2013 Suur-Keuruu, Tarina ikuistuu kuvaksi, Annele Saikkonen | Mustalahden Makasiini, Multialaista Satoa

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2012

Vuosi alkoi kaaoksessa. Sekä koti että työhuone oli paketteina eri puolilla Jyväskylää. Työhuoneen remontti valmistui helmikuun puolella ja työt pystyin aloittamaan vasta täysipainoisesti huhtikuun puolella kun kaikki välineet olivat löytäneet paikoilleen ja olivat toimintakunnossa. Vuoden ensimmäinen näyttely ajoittui helmikuulle Hämeenlinnaan ja se oli myös Maaginen mittauspiste- näyttelysarjan viimeinen ja kymmenes näyttely

Olin jo pitkään valmistellut mielessäni teoksia jotka perustuisivat viivaan ja lähdin kokeilemaan uutta tekniikkaa kuivaneulalla pvc-laatalle. Vuoden alussa sain Mestareiden killan mestariarvonimen Tiimiakatemian vuosijuhlan yhteydessä. Mestariarvonimi myönnetään korkeista kädentaitojen hallinnasta henkilölle, joka on suorittanut erikoisammattitutkinnon. Tämä oli minulle mieluisa yllätys jota arvostan suuresti.

Kesä ja alkusyksy kului Helsingin Vintage-näyttelyä valmistaessa. Olin omista aikatauluistani jäljessä ja kesäloman pitäminen jäi väliin. Vuodesta tuli kaikkine muutoksineen todella vaativa ja rankka. Pajagallerian 5-vuotissyntymäpäiväviikonloppu joulukuussa ja Taidemuseon Taidebasaari olivat vuodenlopun valopilkkuja.

Mustat ruukut -sarjan teosten aiheena ovat ruukut, jotka ovat hiilenmustia. Musta väri toimii vahvana kontrastina hennoille heinille ja rikkaruohoille. Olen tehnyt ruukkuja jo vuonna 1993, jolloin olen toteuttanut pienten teosten sarjan nimellä Noitatohtorin lääkkeitä. Aiheeseen olen palannut vuosina 2000-2004 Arkeologisten kaivausten teeman alla sekä vuosina 2008- 2010 jolloin aiheena oli kierrätysmateriaalista tehdyt ruukut, joihin on istutettu kasveja.

Vuoden 2012 voimakkailla, ekspressiivisillä kuivaneulaviivoilla työstetyt painolaatat ovat materiaaliltaan pvc:tä. Halusin kokeilla perinteisen syväpainon sijasta spontaanimpaa ilmaisua, jossa pitkä tekninen prosessi ei etäännytä, mutta josta löytyy sopivassa suhteessa fyysisyyttä ja käsityöläisyyttä. Olen kokeillut laattamateriaalia satunnaisesti parin vuoden ajan, mutta vasta nyt tein teoksia sarjoina ja julkaistavaksi. Piirrosjälki muistuttaa paljon sekä tummanpuhuvaa mezzotintoa että elävää kuivaneulaa. Teknisesti uutta ovat myös vesiliukoiset syväpainovärit, jotka toimivat kuin perinteisen syväpainovärin ja akvarellin yhdistelmä. Yksi laatoista on telattu ja kaksi muuta on vedostettu maalamalla värit laatalle. Vesiliukoisilla väreillä olen voinut saada aikaiseksi vedokseen hienon materiaalin tunnun sekä pehmeän kankaan pinnan. Teoksista on 5 vedoksen suuruinen piensarja.

Sisustustaulu- ja Mummo kamaa -sarjojen aiheet liittyvät kodin sisutukseen ja keräilyesineisiin. Vuoden 2011 vaiheessa tapahtuneen oman pitkäaikaisen kodin muutosta ja uuden sisustamisesta kummunneet aiheet ovat siirtyneet vuoden alkupuoliskolla sisustusaiheisiin teoksiin. Esineisiin liittyvä historia on tärkeää kantaa mukanaan uuteen paikkaan, jota kodiksi kutsutaan, mutta uusien esineiden ja omalla kohdallani valaisimien etsintä oli hauskaa puuhaa.

Vintagepuvut: Vitriinilaatikoihin sijoitetut, kierrätetyistä grafiikan vedoksista leikatut paperipuvut tulkitsevat pukuteosteni historiaa uudella ja nostalgisella tavalla. Pukuteosten historia alkaa vuonna 1987 Valtion kuvataidepalkinnon saaneilla teoksilla, joista tunnetuin on Mansikkapuku. Pukuaihe täyttää näin ollen tänä vuonna 25 vuotta tuotannossani ja sitä on syytä juhlistaa Vintagepuvuilla.

Pukuteema on muuntunut vuosien aikana moneksi eri versioksi. Vuonna 1993 valmistuivat taidehistoriaan pohjautuvat lempitaiteilijoideni teosten aiheita uudelleen tulkinneet puvut, joihin kirjailija Hannele Huovi on tehnyt kuviin perustuvat tekstit kirjaan ”Paratiisipuku ja muita naisten unia”, Tammi. Seuraavana vuonna 1994 valmistui neljä suurta pukua ja seitsemän vuotta myöhemmin 2001 tein avattavat pukukaapit, joissa vedokset on kehystetty kolmiosaiseen kehykseen. Vuonna 2002 kiinnostuin geometrisista muodoista ja tein pelkistetyt ornamentiikkaan pohjautuvat kotelomekkoteokset. Nyt 10 vuoden jälkeen palasin aiheeseen uudelleen leikitellen tällä kertaa työprosessissa syntyvillä koevedoksilla. Etsin vedoksista mielenkiintoisia kohtia erilaisilla mallilehtien puvun kaavoilla ja leikkaan vedoksista minikokoisen puvun. Kaavaleikki on minulle yhdistelmä tyttöjen paperinukkien vaatekokoelman keräämistä ja pukusuunnittelijan fantasiaa oikeasta vaatemallistosta.

Yksityisnäyttelyt
Hämeenlinna, Galleria Kone, Maaginen mittauspiste 10
Helsinki, Galleria G12
Kouvola, Onnenkukko Kahvila 
Tampere, Hatanpään Arboretum Ruusukahvila

Näyttelyt
Korpilahti, Höyrygalleria, Plankko, Matkan varrella II
Porvoo, Taidetehdas, Plankko, Parfyymiä
Jyväskylä, Jyväskylän Taiteilijaseuran vuosinäyttely
Helsinki, Uusi lehti, Galleria G

Bibliografia
11.2.2012 Hämeen Sanomat, Päivän tärppi, Mitä maaginen mittauspiste mittaa? | Pirjo-Liisa Niinimäki
11.2.2012 Kaupunkiuutiset, Interaktiivista taidegrafiikkaa Kirsi Neuvoselta
17.2.2012 Viikkouutiset HML, Kirsi Neuvonen haastaa oivaltavaan ajatusleikkiin | Riikka Helenius
26.2.2012 Hämeen Sanomat, Monikerroksisia kuvia, Kuvataide | Liisa Vartiainen
18.4.2012 Kouvolan Sanomat, Grafiikkaa näyttelyssä ja netissä, Näkyvyys verkossa on taiteilijalle tärkeää | Henna Mäkelin
17.5.2012 Keskisuomalainen, Kun kauppa ei käy, Jyväskylän Taiteilijaseura | Rauli Karjalainen | Yleisjuttu
27.8.2012 Keskisuomalainen, Käsikirja tekemiselle, Yritysmaakunta Luovat ala | Pia Tervoja
__.9.2012 Helsingin sanomat, Kolme tärppiä, Taidegraafikko kaavoitti paperimekkoja
17.11.2012 Keskisuomalainen, Ammattilaisten areena, Taiteilijaseuran vuosinäyttely | Sari Toivakka
19.11.2012 Kaupunkilainen, Mun Jyväskylä, Vastaan tuli omia taideteoksia | Mikko Lundell
30.11.2012 Keskisuomalainen, Kirsi Neuvosen Pajagalleria juhlii

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2011

Maaginen mittauspiste -näyttelykierros jatkui kolmantena vuonna Tampereelle, Turkuun ja Lahteen. Näyttelyiden lisäksi osuuskuntatoiminta piti minut kiireisenä.

Jet-opinnot valmistuivat vuoden alkupuolella. Sain koottua itselleni perustietoja itseni johtamisesta eli pohdittua taiteilijan työssä aina läsnä olevaa haastetta siitä kuinka luovaa työtä voi aikatauluttaa kaiken muun työn kanssa. Luovan työn hitaampi sykli suhteessa kaikkeen muuhun tuottaa aina kitkaa, varsinkin näyttelyperiodien aikana. Toiseksi hahmottelin tutkinnossa viestinnän haasteita ja päivitin yleisestikin ammattitaitoani 2000-luvulle.

Tampereen näyttelyyn valmistuivat uudet teokset Matkalaukkurunous-sarjasta, jossa olen käyttänyt viivapiirrosta usealla laatalla. Pyrkimykseni on yhä enemmän päästä luonnosmaisempaan ilmaisutapaan. Muutos on hidasta ja palaan aina välillä myös väripintojen tekemiseen.

Toinen uusi sarja Matkakertomuksia valmistui. Teoksissa yhdistyy värikkäät portit, puut ja niiden oksisto. Tein myös pitkästä aikaa sarjan pieniä teoksia osuuskunnan Habitere-produktioon. Edellisen kerran pieniä teoksia olikin syntynyt 1992 vuonna.

Uusi työhuone taidegraafikon tarpeisiin löytyi pitkän etsinnän jälkeen kesällä 2011 Kivääritehtaalta. Vuoden 2011 loppuvuonna aloin valmistelemaan työhuoneen ja kodin muuttoa. Uuden työhuoneen remontti alkoi loka-marraskuussa ja vanhan pakkaaminen muuttokuntoon aloitettiin lokakuussa, joten loppuvuoden aikana uusia teoksia ei voinut tehdä. Kaikki mahdollinen aika täytyi käyttää 21 vuoden aikana syntyneen tuotannon läpikäymiseen. Taidegraafikko tarvitsee työssään aika massiivisia koneita ja laitteita ja työhuoneen muuton suunnittelu ja toteutus on aikaa vievä ja haastava juttu, joka vaikuttaa työrytmiin. Vanhasta luopuminen ja uuteen tottuminen vie aikansa.

Yksityisnäyttelyt
Turku, Auran Galleria, Turku Maaginen mittauspiste 8
Lahti, Galleria Aila Seppälä Maaginen mittauspiste 9

Näyttelyt
Sodankylä, Elokuvafestivaalit, Inspiration, Plankko
Tampere, Pannu&Huone Bistro, Ensimmäinen kattaus Plankko
Helsinki, Habitare messut, Plankko

Bibliografia
04.03.2011 Keskisuomalainen Vaalirahoitus Taiteen myynti hiljeni Juho Tuomisto | Yleisjuttu
01.04.2011 Tv Jyväskylä Suomalaisittain-sarja Outi Virenius
14.5.2011 Aamulehti, Taidekauppa on taas virkistynyt, Osuuskunta Plankko vei teokset myyntiin kahvilan seinille | Kari Happonen
15.5.2011 Keskisuomalainen, Kirsi Neuvonen - Galleria Himmelblau, Tampere, Näyttelyarvio | Raisa Jäntti
26.5.2011 Grafiikanlehti, Runolliset kertomukset hehkuvat värejä | Veikko Halmetoja 
31.8.2011 Turun Sanomat, Tänään on kohtalaisen runsaasti valinnanvaraa | Katariina Norontaus
17.9. 2011 Keskisuomalainen, Yhdessä tehden, Osuuskunta Plankko tukee jyväskyläläistaiteilijoita suurissa hankkeissa | Anssi Kaarlo Koskinen
28.9.2011 Etelä-Suomen Sanomat, Suositun graafikon teoksia Lahdessa, Kirsi Neuvonen on netissä | Anne Siilahti
10.10.2011 Lahden Seudun Sanomat, Kirsi Neuvosen töitä Lahdessa
12.10.2011 Uusi Lahti, Kirsi Neuvosen taide on vuorovaikutusta | Marjaana Kontu
2011 Etelä-Suomen Sanomat, Ääneen lausumattomia kuvia, Näyttelyt | Päivi Ruutiainen
10.12.2011 Keskisuomalainen, Paperin puoliso, vedostaja Erja Huovila | Piia Kuusisto 
Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2010

Vuosi alkoi 50-vuotissyntymäpäivien valmistelulla ja useilla haastatteluilla. On hyvä ajoittain saada mahdollisuuksia katsoa eteen- ja taaksepäin, niin taiteilijan ammatin kaaren kuin yksityiselämän kaaren kautta. Opiskelu oli edelleen ohjelmassa vahvasti ja suoritin Tiimiakatemialla aikuiskoulutuksen puolella Johtamisen erikoisammattitutkintoa. Keskityin tutkinnon projektisuunnitelmassa kuvataiteilijoiden osuuskuntamallin luomiseen ja Kulttuuriosuuskunta Plankko perustettiin syksyllä 2010 Helsingissä.

Näyttelyteema Maaginen mittauspiste jatkui näyttelykierrostaan Kotkassa ja Seinäjoella. Uusia teoksia valmistui täydentämään kokonaisuutta. Kasvillisuus sekä herkkä, sadunomainen bambi ja kauris aihe kiinnostivat minua edelleen.

Toteutin tilaustyöt Kotiliedelle, Peurungalle sekä Jyväskylän yliopistosäätiölle. Pajagalleriassa vietettiin 3-vuotissyntymäpäiviä joulukuun 3. päivä.

Yksityisnäyttelyt:
Tampere, Galleria Himmelblau, Maaginen Mittauspiste 5
Kotka, Savarte Art, Maaginen Mittauspiste 6 
Hankasalmen kunta, Aseman kirjasto, Kirkonkylän kirjasto 
Seinäjoki, Varikkogalleria, Maaginen Mittauspiste 7

Näyttelyt:
Punkaharju, Retretti

Verkkonäyttely
Galleria Ama, Suomi

Bibliografia
19.1.2010 Helsingin Sanomat, Ihmiset, Taidegrafiikka on kaukana romantiikasta, 50 vuotishaastattelu | Säde Nenonen 
20.1.2010 Keskisuomalainen, Yksin taiteen ulapalla, 50 vuotishaastattelu | Elina Kirssi
5.3.2010 Helsingin Sanomat, Verojipoista taiteen pelastus? | Teemu Luukka
4.5.2010 Kotiliesi, Taiteilija kuin tutkimusmatkailija | Essi Salonen
22.6.2010 Hankasalmen Sanomat, Kirjastoissa esillä luonnon viisautta | Jaakko Silvast
24.6.2010 Keskisuomalainen, Näyttelyt, Kirsi Neuvosen grafiikka Hankasalmen kirjastoissa
27.8.2010 Ilkka, Taidegraafikko etsii sanojen ja kuvien leikkauspisteitä | Anne Puumala
8. 2010 Kymensanomat | Matti Tieaho
22.9.2010 Kymensanomat, Runoja silmille ja mielelle | Tuula Huittinen

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2009

Vuoden alussa 2009 olin saanut työrytmin jo paremmin haltuun ja näyttelyihin valmistautuminen oli jo perinteistä luovaa prosessia, jossa karsitaan kaikkea muuta, jotta työhuonetyöskentely sujuu. Pysähdyksiä ja kipupäiviä oli edelleen aina työrytmin vaativimmissa osissa. Teosten tekemisen lisäksi työaikaa täytyi jakaa myös Tarinagallerian nettisivujen käsikirjoittamiseen ja suunnitteluun. Vuoden alun pääpohdinta ja suunnittelu Antti Kettusen kanssa keskittyi siihen kuinka rakenne saataisiin toimivaksi koska kuva-aineisto valmistuisi kuitenkin viimehetkellä ennen Helsingin avajaisia. Suunnitelmat täytyi aluksi tehdä paljon mielikuvien ja oletusten varassa siitä että mitä ja minkälaisia teoksia saan lopulta valmiiksi ja mitä niistä loppujen lopuksi onnistuvat. Haastavinta oli, kuten aina kertoa ja tiedottaa teoksista tai kokonaisuudesta, jota ei ole vielä olemassa tai nähtävillä. Useimmiten kysymys onkin siitä että kuinka ymmärrettävästi voin kesken työprosessin selittää toisille teosten sisältöä tai värimaailmaa, kun niitä ei ole vielä näytettävissä. Tämä kuvan lihalliseksi tekeminen sanallisesti on tosielämää kuvataiteilijan työssä. Alussa on aina mielikuva ja sana. Katson itse teoksia aina sisältäpäin aina siihen saakka kunnes olen ne ripustanut vieraaseen neutraaliin näyttelytilaan. Vasta sen jälkeen voin kertoa niistä jotain itsellenikin oleellista ja ymmärrettävää tiivistettynä.

Teoksissa on läsnä ihminen ja tarina erilaisissa yhteyksissä. Mukana taustalla on Darwinin ja Kalevalan juhlavuotta jotka lähtivät kulkemaan vuoden aikana rinnallani tarinoissa ja aiheissa. Hain teoksiini uudenlaista pehmeyttä ja sattumanvaraisuutta ja saikin sitä niihin aavistuksen mukaan. Tekniikkaan otin mukaan suunnitelmien mukaan pehmeäpohjan ja se loi haluamaani pehmeyttä teoksien taustoihin. Samalla tuli mukaan myös spontaania sattumanvaraisuutta myös pintoihin. En vielä päässyt tavoitteisiini utuisista pehmeistä väriliukumista, sillä aiheiden valinnat ohjasivat minua kuitenkin toisaalle kuin olin alun perin mielikuvissani suunnitellut.

Maaginen mittauspiste -näyttelyitä siunaantui vuodelle 2009 loppujen lopuksi 4 eri puolilla Suomea. Tarinagalleria totuusvaitehtävä avattiin aprillipäivänä näyttelyn yhteyteen. Suunnittelijana oli Antti Kettunen, Markkinointiosuukunta Solidista. Tarinoita www.totuusvaitehtävä.fi sivuille kertyi noin 100 ja teoksia arvottiin kirjoittajille 3 kpl. Voittajat löytyivät Porista, Vaajakoskelta ja Kuopiosta. Esittelin näyttelyn ja Tarinagallerian Galleria Beckerissä, Jyväskylässä Graphica Creativan kansainvälisille taiteilijoille.

Vakituinen ammattitaitoinen vedostaja aloitti jo kolmannen työvuotensa. Keväällä 2009 Anu Vaalas-Schmidt San Franciscosta otti yhteyttä ja sovimme nettisivujeni kääntämisestä englanniksi syksyn aikana. Iso käännöstyö valmistuu 2010. Teoshallintajärjestelmän suunnittelu keskeytyi keväällä näyttelyiden ja Tarinagalleria vuoksi ja niin sisällön kokoamista jatkettiin loppusyksystä. Tiedon jäsentäminen ja sen loogiseen muotoon saattaminen on hidas prosessi. Loppusyksyllä aikatauluja otettiin kiinni.

Olin talven 2008-2009 mukana apuvalmentajana kahdessa koulutusjaksossa Creada luovien alojen koulutuksessa sekä suunnittelemassa alustavasti 2010 Creada koulutusta. Suurenosan työajasta kaappasi myös kesällä alkaneet omat uudet JET-tutkinto opinnot Tiimiakatemiassa. Kesälomaa täytti luentoaineiston kokoaminen syksyksi taiteilijoiden yrittäjyydestä Art360 Tampereen hankkeeseen.

Pidin keväällä Tarinaworkshopin Ikaalisissa Hope seminaarissa. Osallistuin Hopen lisäksi kahteen kansainväliseen Tiimimestarit Areenalla seminaariin ja kahteen Tulimyrksy seminaari päivään Jyväskylässä. Esittelin pikakutsulla kesällä luovanalan ja taiteilija toimintaani kansainvälisille vierailijoille Lutakon kahvilassa Jyväskylä Innovations kutsumana. Pajagalleriaa ja taiteellista työtäni esittelin myös Tiimiakatemian kansainvälisille opiskelijoille sekä aikuisopiskelijaryhmille.

Vuoden loppupuolella Suomen Taidegraafikoiden liiton yleiskokous valitsi minut viiden hengen taloustyöryhmään, joka valmisteli yleiskokoukselle esitystä tilitysvelan hoidosta jäsenistölle. Joulukuussa olin mukana Jyväskylän Taidemuseon järjestämässä Taidebasaarissa. Jyväskylän Yliopiston Gaalassa järjestetyssä huutokaupassa lahjoittamani teos myytiin yliopiston rahoituksen hyväksi.

Yksityisnäyttelyt
Helsinki, Galleria Duetto, Maaginen Mittauspiste 1
Parkano, Art Festivo, Parkanon kaupungintalo, Kuvapuutarha
Tampere, Hatanpäänpuiston Kahvila Arboretum, Kuvapuutarha
Jyväskylä, Galleria Becker, Maaginen Mittauspiste 2
Pori, Galleria Angelo, Maaginen Mittauspiste 3
Kuopio, Galleria Carree, Maaginen Mittauspiste 4

Näyttelyt
Hartola, Maila Talvio salonki
Punkaharju, Retretti

Bibliografia
5.3.2009 Ylä-Satakunta, Taiteilija suodattaa vuosisadoista omanlaiset kerrokset, Maarit Lehto
5.3.2009 Keski-Suomen Viikko, Katsoja luo oman tarinansa | Paula Siitari 
5.2009. Lakimiesuutiset Oikeudetalo-teos on muisto Themiksen temppelistä FT Virpi Harju 
16.4.2009 Keski-Suomalainen, Neuvonen on ryhtynyt uudeksi Lönnrotiksi, Marjatta Hietaniemi | Galleria Duetto
4.4.2009 Helsingin Sanomat, Salivahti, Neuvonen ei petä. Kasviaiheiset grafiikat herättävät sisäisen puutarhurin. Kaisa Heinänen
7.4.2009 Helsingin Sanomat, Taiteilija kerää tarinat talteen, Annika Väisänen | Galleria Duetto
9.4.2009 Suomen Kuvalehti, Kohtaamiset, Näyttelyt, Pauliinan Penttilä | Galleria Duetto
22.4.2009 Suur-Jyväskylän lehti, Viikon vieras, Vuoropuhelu katsojien kanssa kiinnostaa, Minna Keränen| Galleria Duetto | totuusvaitehtävä
5.9.2009 Satakunnan Viikko, Neuvonen toivoo tarinoita, Sanna Jääskeläinen | Galleria Angelo

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2008

Vuosi oli uuden työrytmin opettelua. Galleriapäivät olivat maanantait ja perjantait ja muulloin keskityin taiteen tekemiseen ja esittämiseen liittyviin asioihin sekä opiskeluun.

Teosten tekemistä ja muuta vaativaa muutostyötä rajoittivat erittäin suuret kivut vasemmassa olkapäässä ja ajallisesti ensi sijalle minun oli asetettava fysioterapeuttinen kuntoutus. Päädyin samalle klinikalle urheilijoiden kanssa. Kun oma keho ja myös mieli on oleellisin työväline, ei työtä rajoittavalle tosiasialle ole olemassa vaihtoehtoja.

Rakensin päässäni uusien teosten aiheita ja teknisiä ratkaisuja ja hain henkistä rohkeutta toteuttaa tarinagalleria nettiin seuraavan näyttelyn yhteyteen. Keskustelin tarinagalleriasta ja sen tavoitteista ja toteuttamistavoista Hannele Huovin, Päivi Hintsasen, Tiinu Wuolion ja Antti Kettusen kanssa. Jouduin kuitenkin siirtämään näyttelyn ja projektin julkaisemisen vuoden 2009 puolelle.

Teoksia syntyi vuonna 2008 vähän. Vuosi muistutti työrytmiltään vuotta 1989 jolloin Ateljeerakennusta rakennettiin ja olin samaan aikaan äitiyslomalla. Nyt kyseessä oli uusi työtila ja sairausloma taiteellisesta työskentelystä. Aikaa ei tässä todellisuudessa voi jakaa moneen kokonaisvaltaiseen projektiin samanaikaisesti.

Aloitin uusien teosten työstämisen eritavoin kuin koskaan aiemmin. Loin ensiksi teoksille nimiä; runollisia, kysyviä, ihmetteleviä ja ristiriitaisia toteamia. Seuraavaksi aloitin virikkeellisten ja sopivien ihmishahmojen ja kuvaelementtien etsimisen vanhoista lehdistä. Halusin saada osaan teoksista mukaan käsiä ja liikettä ja päädyin käyttämään urheilijoiden ja tanssijoiden kuvia.

Tekniikkana päädyin käyttämään myrkytöntä pehmeäpohjaa, jossa vesiliukoinen puupiirrosväri telataan laatalle. Viimeksi olin käyttänyt sitä 2001 Geometrisissa vaateissa ja taloissa. Teosten koot jouduin pitämän suhteellisen pieninä käden toimintarajoitteiden vuoksi.

Kipu pakottaa katsomaan sisäänpäin ja itselläni se tapahtui opiskelun kautta uusien tietojen ja taitojen hankkimisen ja uudenlaisen ammatillisen verkoston luomisen kautta. Sain opintoni päätöksen ja käsittelin lopputyössäni taiteilijan ammattikuvan ja identiteetin muutosta sekä kulttuuriyrittäjyyttä. Minut kutsuttiin keväällä Luovien alojen Seminaariin Kansallismuseoon alustamaan oman alan muutosta. Diges ry ja Jalostamo yhdessä Luotu hankkeen kanssa järjestivät tilaisuuden.

Osallistuin Yläkaupungin yön tapahtumaan Yliopiston kampuksella. Projektissa oli mukana ”Taide on tarra” tekstien onlinetyöpaja. Pajagallerian ja verkkokaupan avaamisesta tuli kuluneeksi vuosi. Antoisaa Pajagallerian avaamisessa on ollut ihmisten tapaaminen. Oma työ tulee eri tavoin näkyväksi ja konkreettisemmaksi vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa kuin aiemmin.

Yksityisnäyttelyt
Keuruu, Keuruun Museo, ”Pappilan hätävara”
Lahti, Galleriakehystämö Aila Seppälä ”Syksy-Nature Morte, auringon kadotetut säteet”

Näyttelyt
Punkaharju, Retretti
Pieksämäki, Kulttuuripappila Sylvi

Bibliografia
Prima 6/2008 Talouden hallinta vapauttaa luovaan työhön | Salla Aarnio
19.11.2008 Etelä-Suomen Sanomat, Kasvillisuutta, sanataidetta ja aikakäsityksiä, Marjo Karinranta | Galleriakehystämö Aila Seppälä
22.11.2008 Uusi Lahti, Taidenäyttelyn avajaisissa, Don Camillo
3.12.2008 Uusi Lahti, Kasvit ilman luonto inspiraatioita
4/2008 Lehtikulta, Grafiikkaa syntyy kansallismaisemassa, Grafiikanpaja Himmelblau. Antti Kyynäräinen

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2007

Teoksia syntyi vuoden aikana lukumäärällisesti vähän ja teokset olivat pääasiallisesti tilausteoksia. Työaika oli vuoden aikana rajattua, sillä lähdin päivittämään osaamistani taiteilijan ammatin kokonaisuuden hallintaan ja tein myös muutoksia työtilojen suhteen.

Vuoden alussa alkanut tilojen etsintä tuotti tulosta ja toukokuussa löytyi Puutarhakadulta uusi työtila/ paja vedostajalle, jonka yhteyteen syntyi luontevasti harkinnan jälkeen pieni pajagalleria. Pajagallerian remonttisuunnittelu alkoi kesäkuussa ja vedostustilojen muutto toteutui lokakuussa. Uusi vedostaja aloitti vanhalla työhuoneella elokuussa. Käytännössä koko vuosi sujui työn uudelleen organisoinnissa. Pajagalleria avautui asiakkaille 3.12.2007 ja loppuvuosi oli aivan erilaista taiteilijan työtä kuin perinteisesti. Vuosi kului lähinnä työn uudelleen organisointiin ja tulevaisuuden suunnitteluun sekä uuden työntekijän perehdyttämiseen.

Aloitin vuoden alussa yrittäjyysopinnot Jamk Tiimiakatemiassa ja ryhdyin ratkaisemaan taiteilijan ammatinhallintaan liittyviä kysymyksiä ja käytännönratkaisuja uudesta näkökulmasta. Vuosien ajan on ollut erittäin vaativaa hoitaa monimuotoista taiteilijan ammattia pelkällä taiteilijan koulutuksella. 80-luvulla, eikä vielä nykyisinkään, koulutuksessa oteta huomioon ammatinharjoittamisen monimuotoisuutta tarpeeksi huomioon. Suuri osa taiteilijan työnkuvasta on myös muuta kuin teoksen toteuttamiseen tai esittämiseen liittyvää työtä.

Opiskelu muodostui erittäin haastavaksi ja omaa ajattelua muovaavaksi prosessiksi. Tärkeimmäksi kokemukseksi muodostui mahdollisuus käydä omaa ammattikuvaani läpi ja reflektoida taiteilijan ammattia suhteessa muihin ammatteihin sekä saada eläviä näkemyksiä muilta taiteilijuudesta. Löysin ratkaisuja moneen erilliseen käytännön tilanteeseen ja sain vietyä läpi tarpeellisen muutoksen työtilojen jäsentämisestä ja luovan työn rauhoittamisesta omaksi erilliseksi kokonaisuudekseen sekä tilan että ajankäytön suhteen.

Tein ensimmäisen näyttötutkintoni, jonka näkyvin osa oli uudet nettisivut ja niiden sisältö. Nettisivuille avautui myös verkkokauppa. Uudet nettisivut avautuivat syksyllä yhdistettynä taiteilija- ja yritystoiminta. Suunnittelijana Coloria.net webdsgn, Päivi Hintsanen.

Syksyllä aktivoitui vuosien virheellisistä työasennoista syntynyt hermopinne olkapäässä jonka seurauksena alkoi pitkä kipukausi ja kuntoutus. Jouduin siirtämään seuraavan vuoden suunniteltuja näyttelyitä myöhäisemmäksi ja rajoittamaan piirtämistä ja tietokonetyöskentelyä.

Aloitin yhteistyön Private Casen kanssa kierrätyspaperituotteiden toteuttamisessa.
Esitelmä Keski-Suomen liito ja Jykes, Luovaa nousua seminaarissa, Muutostarina luovalta alalta.
Päivän luentosarja Imatran Taidekoululla Samk Taiteilija yrittäjyydestä.

Yksityisnäyttelyt
Korpilahti, Korpilahden vanha pappila 

Lontoo, Nordic Art Works

Näyttelyt
Punkaharju, Retretti
Englanti, The Affordable Art Fair Ltd 

London Art Fair

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen

Vuonna 2006

Vuoden alkupuolen valmistelin Sanataidetta ja aikakäsityksiä - näyttelyä Helsinkiin Galleria G:hen. Sain valmiiksi uusia aikakäsitteisiin ja vuodenaikoihin liittyviä teoksia. Moniosainen Kukkataulu Karl Blossfeltin valokuvien innoittamana valmistui. Linnen oppien mukaan kasvit on jaettu sekä feminiinisiin että maskuliinisiin teosiin. Feminiinisten teosten ornamentiikka on hennompaa pitsikuviota ja maskuliinikasveissa on selkeämmät geometriset muodot. Nature Morte- nimisen sarjan teoksissa käytin ensimmäistä kertaa sitten opiskeluvuosien puhdasta taittamatonta mustaa. Ihastuin norsunluunmustan kuulaaseen harmaaseen. Teos kuuluu vuoden aikojen teemassa syksyyn ja väritys on ruskan sävyistä poimittuja vihreitä ja punaisia.

Työhistoria -teos on kooste vuosien aikana kertyneistä vedoksista, jotka ovat sidottuina kuin tapettikirjat.

Näyttelystä Valtion kokoelmiin ostettiin Vuoden siemenvarasto, josta olin erityisen onnellinen. Vuoden siemenvaraston etsauslaatoista valmistu myöhemmin syksyllä kaksi erillistä värillistä teossarjaa; Päivän mietelause ja Filosofit, jotka liittyvät kuvan ja tekstin yhdistämiseen. Molempiin teossarjoihin etsin eri lähteistä aikaan liittyviä aforismeja, joista osassa on myös dramaattisia oivalluksia eri elämäntilanteista. Filosofit -teosten taustavärinä on savi ja kasvit ovat taitettuja sävyjä kun taas Päivän mietelauseissa on kirkkaita puhtaita värejä. Mietelauseiden tekstit on poiminut itämaisten ajatelmien joukosta ja pyrin tuomaan mukaan nostalgisen muistikuvan joka minulla on lapsuudesta radiosta kuulemaani samannimiseen ohjelmaan. Olen 90-luvulla opetellut kirjoittamaan peilikirjoitusta laatalle ja kirjoitin ajatelmat vaalealle taustalle kömpelöillä kirjaimilla.

Teosten vedostuksen sain vuoden aikana järjestettyä sekä omalle työhuoneelle osa-aikaisen vedostajan työsuhteella että Grafiikanpaja Himmelblaun vedostajien kanssa.

Vuoden alussa aloitin Tmi muotoisena ja vuoden loppupuolella perustin Copperfield Oy:n toimialana taiteellinen luominen. Vuoden alusta Jari Tölli Accountiasta aloitti sekä kirjanpidon että talousneuvontapalvelut ja vuodenlopussa tilintarkastajana aloitti Jukka-Pekka Vihinen Price Water House Coopersilta.

Yksityisnäyttelyt
Turku, Galleria Ama, Sanataidetta ja aikakäsityksiä
Pukkila, Koivulinna
Kotka, Savarte Art
Helsinki, Galleria G, Sanataidetta ja aikakäsityksiä
Oulu, Galleria Harmaja, Sanataidetta ja aikakäsityksiä

Näyttelyt
Punkaharju, Retretti
Rauma; Lönnströmin taidemuseo, Kirjahduksia taidekirjanäyttely

Apuraha
Valtion 5-vuotinen työskentelyapuraha

Bibliografia
4.1.2006 Tampereen seurakunnat Seurakuntien talon kappelin taide - Kirsi Neuvonen työsti arkea pyhäksi

Liquid error (line 69): translation missing: fi.date_formats.month_date_year — Kirsi Neuvonen