Olen tavoitellut jo pitkään enemmän viivapiirrokseen pohjautuvia teoksia ja vihdoin aika oli kypsä uuden aihepiirin myötä. Naisten kampauksia kuvaavat teokset olivat pitkään luonnoksina työhuoneellani ja vihdoin vuoden vaihteessa sain tekniset yksityiskohdat ratkaistua niin että uskalsin lähteä työstämään laattoja. Olen viimeksi 1990 luvun alussa käyttänyt etsausta useammalla kuin kahdella laatalla, mutta nyt rakensin kuvat kolmelle eri väriselle etsauslaatalle ja niiden lisäksi vielä yhdellä akvatintalaatalla. Näin sain rakennettua neitokaisten hiukset vivahteikkaiksi ja muokattua kaksiulotteisesta kuvasta vaikutelmaltaan hieman enemmän kolmiulotteisen.

Sisarsarja: Muotokuvakokoelma henkilöistä jotka ovat kuvattuna takaa päin on käänteinen tulkinta muotokuvasta. Ratkaisin aiheen käsittelyn näin, jotta sain mahdollisimman paljon tilaa itse aiheelle eli erilaisille kampauksille. Nimesin teokset Läsnä, Poissa, Paikalla ja Muistoissa ikään kuin kuvamaan henkilön olotilaa. Koulumaailmassa käsitteet poissa ja paikalla ovat arkipäivää ja lisäksi läsnä sanalla on oma erityinen merkityksensä, sillä ihminen voi olla paikalla, mutta on toinen asia onko hän tilanteessa läsnä. Toisaalta ihminen voi olla poissa, mutta hänen läsnäolonsa voi tuntea esimerkiksi kannustavana henkisenä tukena. Teoksissa on vaivan omanlaisensa tunnelma, kun ihmisen kasvoja ei voi nähdä. Koulussa, mutta myös kadun vilinässä katselemme toistemme selkää enemmän kuin kasvoja.

Tunnetiloja-sarjan teokset ovat leikkisempiä versioita henkilömuotokuvista. Itse kullakin on tapana piirrellä lehtikuvien päälle ajatuksissaan ihmisille lisää kulmakarvoja tai viikset. Tein oman versioni niin, että muokkasin kasvoille sopivan eläinhahmon ominaispiirteitä. Hiirulainen on Piilossa hiuksien takana ja Turvassa olevalla kauriilla on säikähtänyt katse, kuin auton valokiilaan loikanneella eläimellä. Hukassa oleva kettueläin ei itsekään tiedä mitä hänen hahmonsa edustaa.

Haltiattaret: Vanhojen elokuvien ja historiallisten tv-sarjojen eli pukudraamojen innoittamana tein teossarjan naisista, jotka ovat eläneet jossain menneellä aikakaudella, Jane Eyre ja Kotiopettajattaren romaani sekä Valkea kuningatar-sarja toimivat visuaalisina koordinaatteina. Halusin haastaa itseni siirtymällä enemmän värillisestä kuvankäsittelystä sävygrafiikan suuntaan. Uusi liitu ohjasi tekemistä myös teknisten kokeilujen puoleen ja sain teoksiin hieman uutta ilmettä liitupiirrosjäljellä. Vaikka teokset on toteutettu etsausakvatintalla eli syväsyövytyksellä, on teoksissa myös viitteitä litografiaan, Teokset perustuvat harmaiden sävyjen skaalaan, valkoiseen liituviivaan ja ruskeansävyisiin viivapiirroshiuksiin ja -kampauksiin. Kukin haltiatar on nimetty luontoon liittyvällä nimellä, Aava, Sade ja Lumi. Kaikki suomenkieliset sanat tarkoittavat jotain märkää, kylmää tai tuulista, mutta myös kauniiden naisten nimiä

Olen tehnyt Faabelit-sarjan Bambi-aiheisia teoksia vuodesta 2007. Teokset valmistuvat ryppäissä limittäin jokin pitkäkestoisemman näyttelyteeman toteutuksen rinnalla. Oma sisäinen mielikuvitusmaailmani on runsas ja nautin kun voin tehdä aina välillä jotain erilaista.

Lapsuuden ja nuoruuden ammattihaaveitani olivat arkkitehti, vaatesuunnittelija ja kirjankuvittaja. Tarinallisten Faabelit-teosten avulla voin toteuttaa palasen kuvittajan haaveammatistani. Olen suuresti kiitollinen Hugo Simbergin, Tove Janssonin ja Outi Heiskasen jättämälle perinnölle, jonka kautta suomalaiseen taiteeseen ja grafiikkaan hyväksytään myös erilaiset tarinalliset ja sadunomaiset aiheet. Bambi aiheissa pääsen käyttämään leikkisämpää puolta itsestäni.

Eläimet aihepiirinä ovat luontoyhteyden itsestään helposti löytäville suomalaisille hyvin läheinen aihe. Bambi ja metsän kuninkaalliset sopivat hyvin Faabeleiden perusideaan, jossa tarinaan liittyy jokin opetus. Katsojan oman tulkinnan kautta eläimet henkilöityvät ja vastaavat elävässä elämässä mahdollisesti jotain kanssaeläjäämme. Teosten nimeäminen on myös oma haasteensa. Pyrin löytämään teoksille kuvaavan ja sadunomaisen nimen, joka olisi mahdollisimman kaunista suomen kieltä.

Loppuvuotta kirittivät Hedelmäpuutarhan puut, joissa kokeilin itselleni uusia ja erilaisia väriyhdistelmiä. Vaikutteina ovat sekä keskiaikaiset että renessanssin puutarhat.

Yksityisnäyttelyt
Helsinki, Galleria Duetto 
Kuopio, Galleria G12 
Lahti, Galleria Aila Seppälä 
Tampere, Hatanpään Arboretumin kahvila

Näyttelyt
Orivesi, Purnun kesänäyttely 
Helsinki, Uusi lehti Suomen Taidegraafikot ry 
Pori, Grafiikanpaja Himmelblaun näyttely Galleria Angelossa

Kirsi Neuvonen