Vuoden vaihteessa työrytmi kiihtyi, kun näyttelyn valmistelu Galleria Beckeriin läheni. Ensimmäinen näyttely vuonna 2013 ajoittui naistenpäivään ja sai nimekseen Naistenpäivä. Sain 19 vuoden tauon jälkeen toteutettua suurikokoisia pukuteoksia. Puvut ovat nyt suurempia kuin koskaan, 100x60 cm. Niiden toteutus isokokoisille laatoille uudella työhuoneella oli suuri ponnistus ja merkittävä osa työhuoneen haltuunottoprosessia.

Satusoppaa-teossarja valmistui kesähelteillä Multian kesänäyttelyyn. Tällä kertaa olen liittänyt värillisten ja suurikokoisten grafiikanvedosten satuhahmot suomalaisille niin rakkaiden Arabian liemikulhojen tunnistettaviin muotoihin. Teoksiini liittyy useimmiten jokin taustatarina tai taidekasvatuksellinen näkökulma ja tällä kertaa teosten innoittajana on ollut jokin lapsuudesta tuttu satu. Teosten aiheissa käsittelen maailmanlaajuisesti ja yhteisessä muistissa olevia tunnettuja kertomuksia hyvästä ja pahasta. Tunnetuimmat sadut alkavat ”Olipa kerran...” ja jo nämä sanat kuulleessaan jokainen tietää, että edessä on huikea matka mielikuvitukseen.

Kesken teosten valmistumisprosessia minulle selvisi että Tikkurilan väritehtaat olivat poistaneet valikoimistaan perinteisen oksalakan, jota me taidegraafikot olemme käyttäneet ”aina” laattojen peittämiseen syövytysvaiheessa. Onneksi sain kehystäjäni kautta pienen purkin laikkaa ja näyttelyn työt valmistuivat juuri ja juuri ajoissa. Verkoston kautta selvisi, että oksalakkaa saa tilattua Kymen Palokärjen kautta. Tadegraafikon ammatti on aika teknispainotteinen ja silloin tällöin käy niin että aineet tai tarvikkeet joita tarvitsemme, valmistus lopetetaan, kun jokin toinen ala joka tuotetta on käyttänyt, ei enää tarvitse sitä. Tässäkin tapauksessa oksalakka korvattiin Tikkurilalla vesiliukoisella lakalla mutta se ei sovellu metallin kanssa työskentelyyn.

Prosessista seurasi myös uusia polkuja, sillä yrittäessäni ratkaista okalakalle korvaavia aineita löysin tutkimusmatkallani paikalliseen painotalon tukkuun mielenkiintoisia vaihtoehtoja laattojen työstämiseen. Sain kokeiltavakseni erilaisia rasvaisia liituja jotka ovat tarkoitettu esimerkiksi konttien merkkaamiseen ja nahalle. Voilá! Liitu toimi myös metallille syövytettäessä. Olen käyttänyt liitua Kultakutri-teoksen kaurapuurossa.

Yksityisnäyttelyt
Jyväskylä, Galleria Becker 
Turku, Auran Galleria 
Helsinki, Grafoteekki Kuukauden taiteilija 
Multia, Multialaista satoa
Helsinki, Oma Hammaslääkäriasema
Konnevesi, Käpygalleria
Kotka, SavarteArt

Näyttelyt
Helsinki, Galleria G Uusi lehti
Jyväskylä, Taiteilijaseuran vuosinäyttely, Taidemuseo

Bibliografia
11.1.2013 Keskisuomalainen, Vieruskaverit vapaina, Päivi Liimatainen | Vieruskavereita-näyttely, Honkahovi, Mänttä
8.3.2013 Keskisuomalainen, Mekkoja vimmalla, Taidegraafikolle naisen elämää heijastavat puvut merkitsevät kauneutta ja turvallisuutta | Sari Toivakka | Galleria Becker
13.3.2013 Suur-Jyväskylän lehti, Gallerian täydeltä mekkoja | Minna Keränen| Galleria Becker
17.3.2013 Keskisuomalainen, Kaavoihin kangistumattomat mekot | Elina Puranen | Näyttelyarvio | Galleria Becker
_ 4. Turun Sanomat, Kirsi Neuvonen tekee taidetta pukuteemalla, Auran galleria
14.6.2013 Keskisuomalainen, Monenkirjavia rinnastuksia, Johanna Tiainen | Jyväskylän Taiteilijaseuran näyttely | Jyväskylän Taidemuseo
27.6.2013 Savotta Sanoma, Taide vaatii kärsivällisyyttä, Kristiina Hurmerinta| Galleria Käpy Konnevesi
29.6.2013 Sisä-Suomen lehti, Hidasta kasvua taiteilijana ja ihmisenä, Rosita Bliznakova| Galleria Käpy, Konnevesi
22.7.2013 Suur-Keuruu, Tarina ikuistuu kuvaksi, Annele Saikkonen | Mustalahden Makasiini, Multialaista Satoa

Kirsi Neuvonen