Vuosi alkoi kaaoksessa. Sekä koti että työhuone oli paketteina eri puolilla Jyväskylää. Työhuoneen remontti valmistui helmikuun puolella ja työt pystyin aloittamaan vasta täysipainoisesti huhtikuun puolella kun kaikki välineet olivat löytäneet paikoilleen ja olivat toimintakunnossa. Vuoden ensimmäinen näyttely ajoittui helmikuulle Hämeenlinnaan ja se oli myös Maaginen mittauspiste- näyttelysarjan viimeinen ja kymmenes näyttely

Olin jo pitkään valmistellut mielessäni teoksia jotka perustuisivat viivaan ja lähdin kokeilemaan uutta tekniikkaa kuivaneulalla pvc-laatalle. Vuoden alussa sain Mestareiden killan mestariarvonimen Tiimiakatemian vuosijuhlan yhteydessä. Mestariarvonimi myönnetään korkeista kädentaitojen hallinnasta henkilölle, joka on suorittanut erikoisammattitutkinnon. Tämä oli minulle mieluisa yllätys jota arvostan suuresti.

Kesä ja alkusyksy kului Helsingin Vintage-näyttelyä valmistaessa. Olin omista aikatauluistani jäljessä ja kesäloman pitäminen jäi väliin. Vuodesta tuli kaikkine muutoksineen todella vaativa ja rankka. Pajagallerian 5-vuotissyntymäpäiväviikonloppu joulukuussa ja Taidemuseon Taidebasaari olivat vuodenlopun valopilkkuja.

Mustat ruukut -sarjan teosten aiheena ovat ruukut, jotka ovat hiilenmustia. Musta väri toimii vahvana kontrastina hennoille heinille ja rikkaruohoille. Olen tehnyt ruukkuja jo vuonna 1993, jolloin olen toteuttanut pienten teosten sarjan nimellä Noitatohtorin lääkkeitä. Aiheeseen olen palannut vuosina 2000-2004 Arkeologisten kaivausten teeman alla sekä vuosina 2008- 2010 jolloin aiheena oli kierrätysmateriaalista tehdyt ruukut, joihin on istutettu kasveja.

Vuoden 2012 voimakkailla, ekspressiivisillä kuivaneulaviivoilla työstetyt painolaatat ovat materiaaliltaan pvc:tä. Halusin kokeilla perinteisen syväpainon sijasta spontaanimpaa ilmaisua, jossa pitkä tekninen prosessi ei etäännytä, mutta josta löytyy sopivassa suhteessa fyysisyyttä ja käsityöläisyyttä. Olen kokeillut laattamateriaalia satunnaisesti parin vuoden ajan, mutta vasta nyt tein teoksia sarjoina ja julkaistavaksi. Piirrosjälki muistuttaa paljon sekä tummanpuhuvaa mezzotintoa että elävää kuivaneulaa. Teknisesti uutta ovat myös vesiliukoiset syväpainovärit, jotka toimivat kuin perinteisen syväpainovärin ja akvarellin yhdistelmä. Yksi laatoista on telattu ja kaksi muuta on vedostettu maalamalla värit laatalle. Vesiliukoisilla väreillä olen voinut saada aikaiseksi vedokseen hienon materiaalin tunnun sekä pehmeän kankaan pinnan. Teoksista on 5 vedoksen suuruinen piensarja.

Sisustustaulu- ja Mummo kamaa -sarjojen aiheet liittyvät kodin sisutukseen ja keräilyesineisiin. Vuoden 2011 vaiheessa tapahtuneen oman pitkäaikaisen kodin muutosta ja uuden sisustamisesta kummunneet aiheet ovat siirtyneet vuoden alkupuoliskolla sisustusaiheisiin teoksiin. Esineisiin liittyvä historia on tärkeää kantaa mukanaan uuteen paikkaan, jota kodiksi kutsutaan, mutta uusien esineiden ja omalla kohdallani valaisimien etsintä oli hauskaa puuhaa.

Vintagepuvut: Vitriinilaatikoihin sijoitetut, kierrätetyistä grafiikan vedoksista leikatut paperipuvut tulkitsevat pukuteosteni historiaa uudella ja nostalgisella tavalla. Pukuteosten historia alkaa vuonna 1987 Valtion kuvataidepalkinnon saaneilla teoksilla, joista tunnetuin on Mansikkapuku. Pukuaihe täyttää näin ollen tänä vuonna 25 vuotta tuotannossani ja sitä on syytä juhlistaa Vintagepuvuilla.

Pukuteema on muuntunut vuosien aikana moneksi eri versioksi. Vuonna 1993 valmistuivat taidehistoriaan pohjautuvat lempitaiteilijoideni teosten aiheita uudelleen tulkinneet puvut, joihin kirjailija Hannele Huovi on tehnyt kuviin perustuvat tekstit kirjaan ”Paratiisipuku ja muita naisten unia”, Tammi. Seuraavana vuonna 1994 valmistui neljä suurta pukua ja seitsemän vuotta myöhemmin 2001 tein avattavat pukukaapit, joissa vedokset on kehystetty kolmiosaiseen kehykseen. Vuonna 2002 kiinnostuin geometrisista muodoista ja tein pelkistetyt ornamentiikkaan pohjautuvat kotelomekkoteokset. Nyt 10 vuoden jälkeen palasin aiheeseen uudelleen leikitellen tällä kertaa työprosessissa syntyvillä koevedoksilla. Etsin vedoksista mielenkiintoisia kohtia erilaisilla mallilehtien puvun kaavoilla ja leikkaan vedoksista minikokoisen puvun. Kaavaleikki on minulle yhdistelmä tyttöjen paperinukkien vaatekokoelman keräämistä ja pukusuunnittelijan fantasiaa oikeasta vaatemallistosta.

Yksityisnäyttelyt
Hämeenlinna, Galleria Kone, Maaginen mittauspiste 10
Helsinki, Galleria G12
Kouvola, Onnenkukko Kahvila 
Tampere, Hatanpään Arboretum Ruusukahvila

Näyttelyt
Korpilahti, Höyrygalleria, Plankko, Matkan varrella II
Porvoo, Taidetehdas, Plankko, Parfyymiä
Jyväskylä, Jyväskylän Taiteilijaseuran vuosinäyttely
Helsinki, Uusi lehti, Galleria G

Bibliografia
11.2.2012 Hämeen Sanomat, Päivän tärppi, Mitä maaginen mittauspiste mittaa? | Pirjo-Liisa Niinimäki
11.2.2012 Kaupunkiuutiset, Interaktiivista taidegrafiikkaa Kirsi Neuvoselta
17.2.2012 Viikkouutiset HML, Kirsi Neuvonen haastaa oivaltavaan ajatusleikkiin | Riikka Helenius
26.2.2012 Hämeen Sanomat, Monikerroksisia kuvia, Kuvataide | Liisa Vartiainen
18.4.2012 Kouvolan Sanomat, Grafiikkaa näyttelyssä ja netissä, Näkyvyys verkossa on taiteilijalle tärkeää | Henna Mäkelin
17.5.2012 Keskisuomalainen, Kun kauppa ei käy, Jyväskylän Taiteilijaseura | Rauli Karjalainen | Yleisjuttu
27.8.2012 Keskisuomalainen, Käsikirja tekemiselle, Yritysmaakunta Luovat ala | Pia Tervoja
__.9.2012 Helsingin sanomat, Kolme tärppiä, Taidegraafikko kaavoitti paperimekkoja
17.11.2012 Keskisuomalainen, Ammattilaisten areena, Taiteilijaseuran vuosinäyttely | Sari Toivakka
19.11.2012 Kaupunkilainen, Mun Jyväskylä, Vastaan tuli omia taideteoksia | Mikko Lundell
30.11.2012 Keskisuomalainen, Kirsi Neuvosen Pajagalleria juhlii

Kirsi Neuvonen