Lähdeteos
Lähdeteokseen kuuluu 18 värillistä syväpainografiikan vedosta teksteineen. Kuva- ja tekstivedosten pareista muodostuu kirjan kaltainen diptyykki. Kun diptyykki suljetaan, sen kannessa oleva alkukirjain eli anfangi tulee näkyviin. Alkukirjaimista muodostuu teksti IKUISEN ELÄMÄN LÄHDE.
Tampereen seurakuntien kappeli on avoinna myös yleisölle seurakuntien talon aukioloaikana osoitteessa
Vaikka Lähdeteoksen kuva-aiheet ovat syntyneet hartaustekstien pohjalta, vedokset toimivat myös itsenäisinä taideteoksina, ilman tekstiä. Keskeistä on kuvien harras tunnelma.
Teossarjaa varten taiteilija tutki keskiajan ja varhaisrenessanssin kuvakieltä ja -kerrontaa. Ihmishahmoista, katseista, kehon ja käsien elekielestä voi löytää viitteitä
-Marjo-Riitta Simpanen-
Pikkutytön kaltainen lapsienkeli ottaa vastaan elämän lähteelle saapuvia ihmisiä kantaen käsissään kastemaljaa.
Kuvan teksti liittyy armoon ja kasteen sakramenttiin.
Psalmi 36:8-10
Neitsyt Maria on liittänyt kätensä yhteen kiittääkseen lapsesta, jonka syntymästä hän on saanut juuri tiedon. Äidiksi tuleminen on suuri muutos hänen elämässään. Valkoinen lilja symboloi Marian viattomuutta.
Kuvan teksti liittyy Marian ilmestykseen ja hänen ylistykseensä.
Luukkaan evankeliumi 1:46-56
Enkelinuorukainen painaa kätensä ristinpuulle tuntien sen lämmön. Aihe kuvaa yksin olevaa ja haavoitettua ihmissielua, joka hädän hetkellä turvaa uskoon.
Kuvan teksti liittyy uskon epävarmuuden kokemukseen.
Immi Hellenin ja Anna-Mari Kaskisen tekstit
Päänsä liinalla peittänyt, epätäydelliseksi itsensä kokeva nainen ikävöi kanssasisarensa täydellisyyttä. Naisia yhdistää kukka, joka versoo kuin lohdutuksena kohti itsensä vajavaiseksi tuntevaa naista.
Kuvan teksti liittyy ihmisen riittämättömyyden tunteeseen ja ihmisenä olemisen tuskaan.
Paavalin 1. kirje korinttolaisille 13:12
Nuorukaisen viitan alta paljastuu keskiaikainen kaupunki, kaupunginportti ja virtaava vesi. Poika suojaa viitallaan kaupunkia ja luo katseensa kohti valoa.
Kuvan teksti liittyy pimeyden kaikkoamiseen ja ikuiseen valoon.
Luukkaan evankeliumi 1:78-79
Janoinen, valkosarvinen peura on löytänyt lähteen. Eläimen selkään on vyötetty kasvava puu.
Sekä haavoittunut peura että kasvava, hedelmää kantava puu ovat Jeesuksen vertauskuvia. Haavoittuminen viittaa kärsimykseen ja puuta selässään kantava peura Jeesuksen kantamaan lunastuksen taakkaan.
Kuvan teksti liittyy kertomukseen peurasta ja elämän vedestä.
Psalmi 42:2
Pyhän Hengen kyyhkynen kannattelee nuorten ranteisiin kiertynyttä rakkauden lankaa. Samalla tavoin kuin puu tarvitsee vettä kasvaakseen, ihmisten keskinäinen rakkaus tarvitsee pyhitystä.
Kuvan teksti liittyy ikuiseen rakkauteen.
Laulujen laulu 8:6-7 ja Paavalin 1. kirjekorinttolaisille 13:8
Nainen rukoilee elämäänsä johdatusta. Hän ei osaa päättämään, kumpaa polkua lähtisi kulkemaan.
Eri elämäntilanteissa arvoitukselliset talot voivat näyttää samanlaisilta tai niiden sisältä voi löytää myös uusia, hyviä tai huonoja asioita. Koska omia valintojaan miettivä ei voi tietää, mitä eri polkujen päässä on, valinta on vaikea.
Kuvan teksti liittyy keskiaikaiseen pyhimykseen, ruotsalaissyntyiseen Pyhään Birgittaan, joka oli monen lapsen äiti ja aikansa oppinut nainen.
Pyhä Birgitta
Nainen on itkenyt niin paljon, että allas on täyttynyt hänen kyynelistään. Hänellä on kädessä kallisarvoinen, hajuvoidetta sisältävä alabasterimalja. Kyynelten virta on keventänyt itkeneen naisen oloa ja puhdistanut raskasta mieltä.
Kuvan teksti liittyy kertomukseen, jossa nainen pesee Jeesuksen jalat kyynelillä, kuivaa ne hiuksillaan ja voitelee hajuvoiteella.
Vilhelmi Malmivaaran virsi 631:4 ja Luukkaan evankeliumi 7:37-38
Samaan aikaan, kun nainen pitelee käsissään kärsimyksen orjantappurakruunua, kunnian kruunu leijuu hänen päänsä päällä. Kummankaan kruunun kantaminen ei ole helppoa, sillä molempiin sisältyy suuri vastuu.
Kuvan teksti liittyy kiitollisuuteen siitä, että elämään ilon, kauneuden ja saavutusten rinnalla kuuluu väistämättä aina myös kärsimys.
A. L. Stormin hengellinen laulu, virsi 341
Nuoren, elinvoimaisen hedelmäpuun oksisto kasvaa muurin yli. Muuri suojaa maata, ettei vesi kuljeta sitä pois. Vesi ja muuri ovat kasvavalle puulle elintärkeitä.
Kuvan teksti liittyy kertomukseen, jossa Jaakob siunaa poikansa Joosefin, jota verrataan hedelmää kantavaan puuhun.
1. Mooseksen kirja 49:22
Samarialainen nainen kohottaa maljan kohti kyyhkystä, Pyhän Hengen vertauskuvaa. Nainen esittää itselleen kysymyksen kristillisyydestä.
Kuvan teksti liittyy kertomukseen, jossa Jeesus tapaa kaivolla naisen, ja pyytää häneltä vettä juodakseen.
Johanneksen evankeliumi 4:5-15
Omaan maailmaansa sulkeutunut nainen seisoo pahuudelta suojaavan muurin takana. Muuri merkitsee turvaa, mutta eristäessään siitä voi tulla myös vankila.
Kuvan teksti liittyy ortodoksiseen rukoukseen, jossa rukoilija pyytää suojelua ja sielun pelastusta.
ortodoksinen rukous
Aatami ja Eeva elävät levollisina paratiisissa, vaikka paratiisin taivaalle on noussut pilvi. Pariskunnan väliin ilmestyy kuin tyhjästä käsi, joka tarjoaa Eevalle omenaa.
Hieman ilkikurisessa kuvassa paha ei kiemurtele paratiisiin käärmeen hahmossa, eikä käärmeellä ole omena suussa, kuten Hugo Simbergin Tampereen tuomiokirkon freskossa. Pahuutta ja siihen liittyviä ikäviä asioita kuvaa yksinäinen omenaa pitelevä käsi.
Kuvan teksti liittyy Raamatun kertomukseen, jossa Jumala loi miehen ja naisen itsensä kuvaksi.
1. Mooseksen kirja 1:27
Viljelysmaiden keskellä kasvaa hedelmäpuu, joka ravitsee ympärillään olevia peltoja ja niitä viljelevää laajaa sukukuntaa. Palstojen välisissä ojissa juoksee vesi ja ojan penkoilla kasvaa pensaita. Pellot on liitetty yhteen kuin ompeleilla, jolloin tilkuista muodostuu suojaava peitto.
Kuva-aihe liittyy tekstiin, jossa kerrotaan, kuinka Jeesus on elämän puu.
Anna-Mari Kaskisen runo
Äiti ja hänen elämänlankansa suojaavat lasta. Äidin huolenpito valmistaa lapsen ulkomaailman kohtaamiseen. Kun lapsi on valmis aikuisuuteen, äidin elämänlanka siirtyy sivuun, ja lapsi voi ottaa maailman vastaan yksin.
Kuvan teksti liittyy kasteen sakramenttiin ja Raamatun tekstikohtaan, jossa kerrotaan, kuinka Jeesus toivoi lasten tulevan hänen tykönsä. Taiteilija valitsi tekstin kuvaksi madonna ja lapsi -aiheen.
Aiheenvalinnassa painottuu naisen ja äidin näkökulma. Paitsi, että Jumala antoi ainokaisen poikansa, myös Maria menetti lapsensa. Okainen köynnös viittaa Marian tulevaan kärsimykseen, jossa äiti menettää lapsensa.
Markuksen evankeliumi 10:13-16
Ylväs, kuningattaren kaltainen nainen painaa rintaansa vasten kirjaa, sillä hänen kaipaamansa tieto löytyy siitä. Kuvan kirja ei edusta pelkästään uskonnollista tietoa, vaan tietoa yleensä. Tieto voi olla joko suullista tai painettua viisautta.
Kuva liittyy tekstiin, jossa kerrotaan ihmiseen kohdistuvien odotusten ja vaatimusten paineista, jotka synnyttävät hiljaisuuden ja sanan valon kaipuun.
Virsi 525:5
Tytöllä on turvanaan enkeli, jota hän seuraa kainosti keimaillen tai ujostellen. Enkelin olemus on luottamusta herättävä ja vakaa. Lasta yö ei pelota, sillä enkeli on turvana ja taivaalla tuikkivat tähdet valaisevat tietä. Tähtitarhan tähdet ovat yhtä erilaisia kuin ihmiset maan päällä.
Kuva liittyy tekstiin, jossa pyydetään Jeesusta kulkemaan elämässä rinnalla. Kuva on uudelleentulkinta vanhasta aiheesta, jossa suojelusenkeli saattaa lasta rotkon yli.
Virsi 548